Annie Ramel

President of FATHOM
Professor Emeritus, University Lumière-Lyon 2

The author of a thesis on John Inglesant by J.H. Shorthouse, she came to publish more and more extensively on Thomas Hardy, who has now become her main centre of interest. Her monograph The Madder Stain: A Psychoanalytic Reading of Thomas Hardy appeared in 2015. She has also published a book on Great Expectations (Great Expectations : Le Père ou le pire, 2000), as well as articles on Charles Dickens, Henry James, George Eliot, and Oscar Wilde.

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Publications on Thomas Hardy

« The Sound of Silence in Tess of the d’Urbervilles and Far from the Madding Crowd »FATHOM [Online], 2 | 2013, Online since 26 July 2013, connection on 12 March 2016. URL : http://fathom.revues.org/385

« The letter that vivifies in Hardy’s texts », FATHOM [Online], 1 | 2013, Online since 17 May 2013, connection on 12 March 2016. URL : http://fathom.revues.org/139

Thomas Hardy, Far from the Madding Crowd, edited by Annie Ramel and Christian Gutleben, Cycnos 26, 2 (2010).

« The Sound of Silence in Tess of the d’Urbervilles and Far from the Madding Crowd », Thomas Hardy, Far from the Madding Crowd, edited by Annie Ramel and Christian Gutleben, Cycnos 26, 2 (2010), 29-38.

« Le regard: la tache écarlate et les baies rouges du désir », Thomas Hardy, Far from the Madding Crowd, edited by Laurence Estanove, Paris: Atlande, 2010, 108-135.

« Tess the Murderess, Eustacia the Adder : Two Women ’Criminals’ in Hardy’s Fiction », in Fiction, Crime, and the Feminine, Josiane Paccaud-Huguet and Redouane Abouddahab, Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2011.

« The Scapegoat in Hardy’s Tragic Novels : Revisiting Ancient Theory », in The Individual and the Mass, Gramma (Thessaloniki) 18 (2010) : 81-96.

« The Passion for Particularity in The Return of the Native », Miranda 1 (avril 2010).

« ‘A peculiar poetical-like murmur’ : répétition et poéticité dans The Mayor of Casterbridge », Cahiers Victoriens et Edouardiens 69 (April 2009): 267-281.

« Tess’s Silent Cry: the Vocal Object in Tess of the d’Urbervilles », English Text Construction 1.1 (Amsterdam: John Benjamins, 2008): 112-124.

« L’Objet en trop dans Tess d’Urberville », Méthode ! (Vallongues, 2008 – agrégation de Lettres 2009): 317-324.

« La voix étranglée de Tess », Cahiers Victoriens et Edouardiens 65 (April 2007): 97-113.

« The Other in Tess of the d’Urbervilles: the alter/altar of sacrifice », RANAM 36 (Strasbourg, 2004): 99-109.

« The Crevice in the Canvas: a study of The Mayor of Casterbridge », Victorian Literature and Culture 26 (Cambridge UP, 1998): 259-272.

« Texts and Textiles in The Mayor of Casterbridge », De la Littérature à la Lettre, Lyon: PUL, 1997, 75-89.

« L’Un Distinct ou l’Indistinct? Le destin tragique de Tess », Cahiers Victoriens et Edouardiens 35 (April 1992): 201-216.

« ‘Poor Wounded Name’: Le Nom Blessé dans Tess of the d’Urbervilles », Études Anglaises 4 (October-December 1991): 385-398.

 

Conference Papers

« Le ravissement de Tess d’Urberville », a paper given in October 2011 at « Les figures du ravissement », a conference held at the University of Poitiers.

« Bathsheba’s lost hat and metonymic substitution: objects in in Far From the Madding Crowd », a paper given at a Hardy conference (Université Paris 3-ENS-Ulm) in 2011.

« Bathsheba’s lost hat: objects in Far From the Madding Crowd », a paper given at Université Toulouse 2, 2011.

« Point de fuite à l’horizon dans la fiction de Thomas Hardy », a paper given at the SAES annual conference, Lille, 2010.

« La lisière dans Tess d’Urberville », a paper given at the conference on « Indicible, innommé, innommable. Figures du sujet ‘frontalier’: Du clivage culturel et linguistique au conflit intime », Université Jean-Moulin, Lyon, 2009.

« Texts, Textiles, and Quilting in Dickens and Hardy », a paper given at the « From Patchwork to Quilt » conference in Rouen in December 2007, soon to be published by the University of Rouen.

–Last updated: February 2013–